New life - Reisverslag uit Kowloon, Hong Kong van Jantien en Annehilde - WaarBenJij.nu New life - Reisverslag uit Kowloon, Hong Kong van Jantien en Annehilde - WaarBenJij.nu

New life

Blijf op de hoogte en volg Jantien en Annehilde

23 Januari 2014 | Hong Kong, Kowloon

NI HAO trouwe lezers,

Hier in Hong Kong alles fijn. De afgelopen weken is er zoveel op ons afgekomen en hebben we zoveel gedaan, dat we niet alles meer weten op dit moment (sorry daarvoor).
Ons kamertje (12 vierkante meter) voelt steeds meer als ons huisje. Daarnaast leren we de andere exchange studenten ook steeds beter kennen ☺

SCHOOL
De docenten op school zijn super behulpzaam en aardig tegen exchange students, wat erg fijn is. De weg vinden op school gaat ons ook gemakkelijk af (ook al is de school onmenselijk groot). Daarnaast zijn de vakken over het algemeen ook interessant. Het is alleen wel raar dat wij hier de enige hbo-studenten zijn op de universiteit en vijf vakken moeten volgen terwijl de overige studenten er vier moeten volgen (verder alleen universitair geschoolde studenten). We moeten drie dagen per week naar school wat ons erg veel ruimte geeft om te reizen en leuke uitstapjes te maken (vier dagen weekend, niet verkeerd).
We volgen de volgende vakken: Creative Writing, Strategic Media Planning, Rational thinking & Creative thinking, Make a difference in a globalized world en….. The World of NANO. Over ons laatste vak vertellen wij jullie graag wat meer…. we hebben ons kapot gelachen. Tijdens de eerste les zagen we op de eerste PowerPoint slide allerlei scheikundige formules verschijnen. En kwamen we erachter dat we tussen allemaal studenten zaten van de departments: sciences, engineering en technology. Wij dachten we kiezen dit vak i.v.m. de toekomst….. Nano Marktering. Op zich is de stof wel te begrijpen als we er goed voor gaan zitten (gelukkig). Ook zullen we binnenkort een fieldtrip maken naar een Nanocentrum hier in Hong Kong, best interessant.

ON THE ROAD
Hong Kong is in een woord; GEWELDIG. Er is hier zoveel te doen, dat we waarschijnlijk lang niet alles kunnen zien. Hong Kong is een mengelmoes met gigantisch veel tegenpolen; arm/rijk, klassieke kunst/street art, modern/traditioneel, natuur/vol gebouwd, druk/rustig, westers/oosters en allerlei godsdiensten.
We hebben een prachtige Boeddhistische tempel bezocht met twee vrienden hier. Dit maakte veel indruk op ons, veel Chinezen moesten hier namelijk huilen en brachten fruit. Ook zijn we met een kabelbaan naar Lantau Island geweest en hebben we de grootste Boeddha ter wereld bezocht samen met drie andere meiden. Een prachtig eiland met veel natuur en traditie.
Natuurlijk hebben we ook heerlijk gerelaxt op het strand met een prachtig uitzicht. Het is fijn dat je hier zo gemakkelijk aan de drukte van de stad kunt ontsnappen.

CULTURE DIFFERENCE
Beide hebben we nog niet echt een cultuurshock gehad (wel een jetlag ☹). Maar Hong Kong kent zeker rare gewoonten. Zo slapen er altijd studenten in de les wat hier heel normaal schijnt te zijn. Als je in Hong Kong overdag slaapt laat je zien dat je een harde werker bent (en waarschijnlijk ook ’s nachts werkt). Je ziet hier overdag op de meest vreemde plekken mensen slapen (erg raar). Ook is het heel normaal om hier in het openbaar gigantisch harde boeren en scheten te laten.
Vorige week zijn we naar een event geweest van onze student residence hall 1. Er is hier een wedstrijd, wie de hal van het jaar wordt (onze hal is dit al voor 5e keer op rij). We kregen een typisch Hong Kongse maaltijd voorgeschoteld (een bak met allerlei vlees en vis). Daarnaast hebben we prachtige dansjes van Chinezen mogen bewonderen (dansjes die wij in groep 8 oefende voor de weekopening). Ook hebben we kennis gemaakt met het kabinet van onze hal incl. de president. Wij wisten niet waar we moesten kijken toen we zagen wie de president was…. namelijk een Chinese jongen van een jaar of 23. Deze jongeman kreeg de vorige dag namelijk een scheut wasmiddel over zich heen geworpen door Jantien (wel per ongeluk, hij hielp ons bij het aanzetten van een wasmachine). De avond werd afgesloten met het welbekende spel; BINGO. En ja hoor Jantien en Annehilde wonnen (een pak noodles) en moesten met de president op de foto. Het was een leuke Chinese experience.

NIGHT LIFE
Het nachtleven is zeker belangrijk voor ons. Onze eerste stapavond viel een beetje tegen we gingen naar LKF een wereldberoemde uitgaansarea. In een woord: verschrikkelijk. Allerlei hoeren, vieze zakenmannetjes en dirty house music.
De tweede avond zijn we naar Hong Kong Jockey Club geweest; Horse Racing. Het was een leuke ervaring, zoveel Chinezen die gokken. Allerlei business mannetjes en er wordt iedere week aan miljoenen uitgegeven en verdiend. Daarna zijn we naar kroegen in de buurt geweest. Dit was erg gezellig en leuk met alle internationale studenten. Wat ook leuk is om te vertellen.. vrouwen kunnen in Hong Kong gratis op stap, dat betekent gratis entree en drank. Super fijn in deze dure stad.
In de buurt van de campus zit een studenten bar ‘’Billy Boozer’’. Je kunt hier goedkoop drank drinken en er komen internationale studenten van alle universiteiten in Hong Kong. We hebben een geweldig wazige avond gehad (iets te veel gedronken). Maar wel gigantisch gelachen en veel mensen ontmoet. Iedere maandagavond is het daar feest ☺☺

Bye Bye lieve mensen!!

PS: vanaf 30 januari zijn we tien dagen in Thailand om te relaxen en te snorkelen. GOODLIFE

• 23 Januari 2014 - 17:51

Gepke:

Ooh wat leuk!! Heel veel plezier!

• 23 Januari 2014 - 18:48

Ida:

Yesss heerlijke die rare chinezen, lekker ongegeneerd scheten&boeren laten. Maar dat was je al wel gewend. Geen dingen doen die je moeder ook niet zou doen, dat betekent dus; VERSTAND OP NUL, OGEN DICHT EN ADVENTUUUURE! Dikke kus van je moesje (die je heel erg mist) (en jaloer is) (kus)

• 23 Januari 2014 - 19:10

Tetsje:

Wat een prachtig verhaal met mooie foto's!! Ik geniet met jullie mee. Xxx.

• 23 Januari 2014 - 19:41

Tineke:

Wat leuk om weer een verhaaltje van jullie te lezen, ik dacht er toevallig vandaag nog aan! Klinkt alsof jullie het daar nog niet zo slecht hebben. En 10 dagen Thailand is ook geen straf :) Alleen dat Nano gedoe lijkt me ietwat lastig maar daar redden jullie je vast wel weer mee. geniet van het zware leven daar xx

• 23 Januari 2014 - 20:48

Siemke Rijpma:

Wat een leuk Hong Kong verslag met foto's! Mooie belevenissen dames en fijn dat jullie het naar jullie zin hebben. Ook lijken het 'hele leuke' medestudenten waar jullie mee geportretteerd zijn.Lekker genieten dames en pas goed op jullie zelf! Liefs XX

• 24 Januari 2014 - 09:55

Margaretha:

NI HAO dames, leuk en mooi verhaal weer. Ik reis met jullie mee. Wat fijn om te horen dat jullie het
    geweldig vinden!!, en buiten school om ook allemaal leuke dingen doen en beleven. Veel plezier en geniet.Xxx

• 24 Januari 2014 - 16:42

Rennie:

Hoi dames, wat een heerlijk verhaal om te lezen! En wat fijn dat jullie het zo naar je zin hebben. Het lijkt me ook echt een imposante stad. We denken veel aan jullie. Door 'wie is de mol' hebben we het idee dat we elke week even bij jullie kijken. Genietse en studeerse, we kijken uit naar jullie volgende update. Liefs van de Lautenbagjes

• 24 Januari 2014 - 19:42

Forscina:

Dear ladies, wat een schrijftalent. heel leuk en boeiend om te lezen. heel beeldend.....ik zie het allemaal voor me. Wat een wereld! Dat nano gedoe klinkt erg interessant. Zie jullie al met een geleerde blik in de les zitten. Inderdaad wat Rennie schrijft; door Wie is de Mol" krijgen we een mooi beeld. En met jullie reisverslag reizen we mooi mee.
    leafs

• 24 Januari 2014 - 20:08

Fred:

Hoi Anne Hilde en Jantien,
    Prachtig verhaal wat jullie hebben gemaakt. Zo fijn om te horen dat jullie het erg naar de zin hebben.
    En wat zien jullie veel nieuwe dingen..... Binnenkort maar weer even Skypen. Veel liefs van daddy xxxx

• 26 Januari 2014 - 21:42

Lynnn:

LEKKER LEVEN..
    pfff wat schrijven jullie ook leuk!
    Dikke kus

• 28 Januari 2014 - 09:31

Lieuwina:

Hallo leuke meiden, heerlijk weer zo'n update! Ja, wie is de mol? Jij in ieder geval niet AH! Zag inderdaad foto's van jullie die ook bij 'Wie is de mol' in beeld voorbij komen. Wat een stad! Het is voor jullie 'easy going' natuurlijk met die studie, 3 dagen studeren, 4 dagen chillen! Grapje hoor, ben super trots op jullie! Wat die jetlag betreft, nog steeds last van zeker? Apte laatst met jou AH en toen was het bij jullie 01.00 uur! En dat was toch zeker tijdens de studiedagen of ben ik van slag? Haha.
    Jullie genieten maar lekker daar en top dat wij jullie op deze manier kunnen 'volgen'. Tút en liefs van Lieuwina en natuurlijk van Jan!